Wednesday, March 9, 2011

tahap penghayatan anda

hi.
dah bape hari aku tak update, alasan macam biasa la, I busy oke. Uollz perlu paham I'm very da busy person. gilos lip gloss la aku cakap camni, padahal orang laen lagi busy. kehkeh. senang cakap aku buat-buat busy dah la.
macam yang tertera kat atas tu, just nak tanya tahap korang menghayati sesuatu benda, contohnya bila tengok cerita atau drama melayu yang stereotype or klise bak kata atikah yahaya member aku time sekolah dulu bila part orang miskin yang dah la miskin pastu malang pastu ada anak plax, derhaka(macam biasa aku obses dengan word 'pastu') korang ade rasa nak teriak tak? takde?. ok. aku bagi contoh  lain, kalau korang tengok cite percintaan remaja ni, mak pak dorang halang hubungan dorang, mau-mau plax si lelaki anak orang kaya, so pompuan tu memang kena hadapi macam-macam sebab nak idop dengan laki tu. sedih kan? rasa macam 'ouh, kesian nye dia, apehal dunia ni kejam sangat??' camtu la contoh2nya. tapi tu pon kalau korang hayati cite tu. kalo tak, takde makna jugak. ibarat menyimbah air ke daun keladi.
kalau tengok cerita, kita maybe boleh la nak feeling-feeling sebab tak payah guna imaginasi nak pikir kesedihan orang tu. kalau dengar lagu, korang boleh hayati tak bait-bait perkataan yang ade dalam lirik tu? kalau boleh tu, memang hebat la korang. tambah-tambah kalau terer gila, even dengar lagu hindustan yang seniri tak paham maksud pon boleh touching sorang-sorang, siap boleh menangis lagi. yang ni aku consider hebat gegiler la.haha.. aku ni selalu dengar lagu macam-macam language, sebab nak memenuhi tuntutan sebagai rakyat Malaysia yang menyokong "1 Malaysia". tapi aku rasa, aku bukan 1Msia dah, tapi 1 Dunia, sebab lagu yang aku tak paham pon kalau sedap, aku dengar jugak. ade masa nanti baru aku pegi carik lirik dia dan pahamkan, kurang-kurang takdela touching dengar lagu sedih padahal lirik dia cerita dia gembira sebab kambing dia dah ada anak ke. contoh la kan. so far, aku dengar lagu korea aku rasa macam gila ah bagus lirik dia. memang best. tapi kalau lagu Msia macam tu aku rasa nak menyanyi tu jenuh nak gelak jugak la sebab perkataan dia macam tak sesuai la nak guna dalam lagu.
jadi sebenarnya entri kali ni, aku mengarut je. cam takde pekdah plax aku tulis berjela camni. tapi moral daripada cerita mengarot kat atas ni. kalau kita dengar or tengok muvi dari negara laen, at least boleh la belajar bahasa dorang, senang nanti nak guna time pegi melancong. hehe..
ok la. thats all. tcare!!

No comments: